maanantai 3. joulukuuta 2018

Viimeisenä muttei vähäisimpänä: teknologiaosaamisen yksikön rehtorin kuuleminen

Rehtorin kuulemiset huipentuivat perjantaina 30.11. Hämeenlinnassa teknologiaosaamisen yksikön opiskelijakuulemisiin. TEOS on HAMK:n yksiköistä suurin ja palautetta tulvikin ovista ja ikkunoista. Teknologiaosaamisessa haasteita tuo yksikön koulutusohjelmien laaja kirjo, joilla kaikilla on omat erityistarpeensa ja toiveensa.


Moduulit saivat TEOS:n opiskelijoilta kiitosta, mutta myös napakkaa kritiikkiä. Opiskelijat toivovat moduuleihin parempaa aikataulutusta, lisää kommunikaatiota opetushenkilöstön välillä sekä selkeämpää tutkintoon johtavaa polkua. Tämä aihe yhdistää kaikkia HAMK:n yksiköitä. Toisaalta moduulit ideana koetaan lähes poikkeuksetta erinomaiseksi ja monin tavoin vanhanmallista kurssitoteutusta paremmaksi.

Yksikön tuorein koulutusohjelma on biotalousinsinöörikoulutus, joka alkoi nyt toista kertaa Forssan kampuksella. Mielestäni oli mielenkiintoista kuulla, kuinka koulutusohjelma on lähtenyt alkukankeuksista liikkeelle ja onko vuoden aikana tapahtunut kehitystä. Annetun palautteen perusteella moni asia oli mennyt parempaan suuntaan, mutta hiomista riittää. Erityisesti tekniikkaan kaivataan parempaa orientoitumista, kun kyse on tekniikkapainotteisesta insinöörikoulutuksesta. Myös ammattitasoisia ohjelmistoja pyydettiin ilmaisversioiden tilalle.

Jokaisessa yksikössä nousi esiin huoli opettajien jaksamisesta. On hienoa, että opiskelijoiden ja opettajien välit ovat niin läheisiä, että opiskelijat kantavat huolta opettajien hyvinvoinnista. Se ei saisi kuitenkaan viedä voimavaroja opiskelulta eikä heikentää opetuksen tasoa. Koulutukseen kohdistuneet leikkaukset näkyvät valitettavasti kaikista rajuiten opetuksen laadun laskemisena ja opetushenkilöstön resurssipulana. TEOS:n yksikössä tämä näkyy esimerkiksi arviointien viivästymisenä, joka puolestaan saattaa vaikuttaa suoraan opiskelijan toimeentuloon. HAMKO ja koko opiskelijakuntien kenttä on vastustanut voimakkaasti koulutusleikkauksia, sillä leikkaukset eivät missään tapauksessa ole opiskelijoiden edun mukaisia.

Harmikseni jo toistamiseen muutamista koulutuksista kerrottiin, ettei heiltä kerätä juuri minkäänlaista palautetta, eikä esimerkiksi moduulipalautetta kerätä ollenkaan tai se kerätään paperilomakkeilla. Moduulipalautekäytäntöä on tänä syksynä yhtenäistetty koko HAMK:a kattavaksi palautekyselyksi, johon tulisi löytyä linkki kunkin toteutuksen Moodlesta. Jos linkkiä ei löydy, ota yhteyttä moduulin vastuuopettajaan tai koulutuspäällikköön. Myös koulutuskohtaiset opiskelijapalautekeskustelut tulisi saada jatkuvaksi käytänteeksi kaikissa HAMK:n koulutuksissa. On eriarvoistavaa ja epäoikeudenmukaista, että joillain opiskelijoilla on asianmukaisesti mahdollisuuksia vaikuttaa omaan koulutukseen ja joillekin ei tarjota mahdollisuutta laisinkaan.

Yksikön johtaja Lassi Martikainen lupasi koulutukseen muutoksia palautteen pohjalta:

”Kiitoksia palautteesta. Annan siitä tässä heti lyhyesti palautteen palautetta. Kerroitte, että arvioinnit eivät tule kaikissa koulutuksissa ajallaan ja osa opettajista ei vastaa sähköposteihin tai puhelimeen. Tämä on väärin ja tähän tulee muutos, lupaan sen. Emme voi muuttaa moduulin kestoa, mutta voimme organisoida moduulit paremmin, jotta aikaa oppimiseen on enemmän. Olen hieman hämmentynyt työelämäyhteistyötä koskevasta palautteesta. Eroavaisuuksia on jonkin verran koulutusten välillä, mutta yhteistyötä työelämän kanssa on yksikössämme lisätty dramaattisesti ja työelämävierailuja on tullut paljon lisää.

Kansainvälisyyteen liittyvät ongelmat myönnän osittain ja kansainvälisyyttä täytyy lisätä, mutta toisaalta vaihtomahdollisuuksia on jo nyt runsaasti. Siitä huolimatta vaihtoon lähtee hyvin harva yksikkömme opiskelija, joten toivon myös opiskelijoilta aktiivisuutta kansainvälistymisen suhteen. Olen iloinen, että verkko-opetuksesta tullut palaute on näinkin hyvää, vaikka sen suhteen on ja on ollut isoja haasteita. Matematiikan opetusta tullaan optimoimaan opiskelemanne alan vaatimusten mukaan. Pääpointti koulutuksessa on se, että opiskelijat työskentelevät mahdollisimman paljon itsenäisesti, mutta saavat siihen tarvitsemaansa ohjausta. Kiitos vielä kerran hyvistä kommenteistanne sekä analyyttisesta ja rakentavasta palautteestanne.”

Lopuksi haluan omasta ja opiskelijakunnan puolesta kiittää kaikkia opiskelijoita, jotka toimivat ryhmiensä äänenkantajina ja toivat arvokasta palautetta rehtorien ja yksiköiden johdon tietoon. Ensi vuonna laatu ja palaute asioista vastaa opiskelijakunnassa joku muu kuin minä, lämmin kiitos kaikille matkan varrella tutuksi tulleille. Toivottavasti nähdään muissa merkeissä jatkossakin!

Kiittäen,
Maija Kranni
Opiskelijakunta HAMKO, laatu ja palaute

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti