Rehtoraatilla on silmät selässäkin kuulemisten aikana. |
Kaikista koulutusohjelmista nousi muutamia selkeitä kehityskohteita, joihin rehtoraatti ja yksikön johto lupasivat kiinnittää huomiota. Yksi yleisistä huolenaiheista oli jälleen se, ettei opiskelijat tiedä miten heidän antama palaute vaikuttaa koulutuksen kehittämiseen. Palautteen palaute on helpompi sanoa kuin tehdä, mutta se on äärimmäisen tärkeää palautteenannon mielekkyyden kannalta. Tätä ongelmaa yritän itsekin ratkaista tämän blogisarjan avulla.
Kerron hieman enemmän konkreettisista kehitysehdotuksista, joita opiskelijat nostivat esiin. Alumnitoimintaa kaivattiin myös YRLI:n yksikössä lisää – opiskelijat haluavat kuulla tosielämän esimerkkejä, mihin HAMK:sta valmistuneet opiskelijat ovat sijoittuneet työelämässä. Näitä on jonkin verran nähtävillä koulun nettisivuilla, mutta se ei riitä. Toinen esimerkki koskee koulutuksen kansainvälisyyttä. Jo toista kertaa opiskelijat toivoivat, että suomen- ja englanninkielisen liiketalouden koulutusohjelman yhteistyö olisi syvempää. Palautteissa tuotiin esiin kaksi asiaa: suomenkielinen koulutusohjelma ei ole tarpeeksi kansainvälinen ja englanninkieliset opiskelijat eivät opi riittävää suomen kielen taitoa opintojensa aikana. Yhteistyö ratkaisisi parhaimmillaan molemmat ongelmat. Win – win.
Yksikön johtaja Ulla Bard tiivistää:
”Kirjoitin paljon muistiinpanoja palautteestanne. Liiketalous toivoi lisää moduulitarjontaa, muotoilussa puhututti moduulien työmäärä ja ahotointi. Esiin nousi tilanteita, joissa vaihtoon lähteminen on hidastanut opintoja – näin se ei saa missään tapauksessa olla. Muotoiluun on tulossa kokonainen opintokokonaisuus englanniksi, joka toivottavasti osaltaan lisää koulutuksen kansainvälisyyttä. International Business pyysi apua työ- ja harjoittelupaikkojen saamiseen etenkin vieraskielisille opiskelijoille sekä tarjontaa kielten opiskeluun. Tässä onkin jo tapahtumassa muutosta parempaan suuntaan. Monet teistä toivoivat lisää vieraita työelämästä sekä alumnien tarinoita. Nämä ovat kaikki erittäin kohtuullisia toiveita ja näitä tullaan viemään eteenpäin koulutukseen.”
Terkuin
Maija Kranni
Hämeen ammattikorkeakoulun opiskelijakunta, laatu ja palaute
//
On Monday, November 26, as the first snow fell to Hämeenlinna HAMK rectors gathered to hear student feedback from the students of School of Entrepreneurship and Business (YRLI). Usually YRLI-students have been very critical and solution-oriented in their feedback – and this year, too, they gave many development ideas.
There were some clear development areas in all degree programs, which the rectors and the management of the School promised to pay attention to. One of the general concerns was that the students did not know how their feedback influences the development of education. Giving feedback from feedback is easier said than done, but it is of utmost importance to the meaningfulness of the feedback. I am trying to solve this problem myself by writing these blogposts.
I will tell you a bit more about some concrete development proposals raised by the students: More alumni activities are needed in the School of Entrepreneurship and Business. Students want to hear real-world examples of where HAMK alumni have started their careers after graduating. These stories from alumni are somewhat visible on HAMK website, but that's not enough.
Another development proposal is about the internationality of education. For the second time, students hoped that co-operation between the Finnish Business Administration Degree and English International Business Degree would be deeper. Two issues were highlighted in the feedback: the Finnish degree program is not international enough and English-speaking students do not learn enough Finnish language skills during their studies. At its best, cooperation would solve both problems. That’s win - win.
Head of Unit Ulla Bard summarizes:
“I wrote a lot of notes on your feedback. Business Administration Degree hoped for more module supply, while students in Design Degree gave feedback on the workload of modules and recognition of prior studies (RPL). There have been situations in which exchange studies have slowed down the studies - so it should in no way be. There will be a study module completely in English for Design students, which hopefully will develop internationality of the education. International Business students, especially those who don’t speak Finnish, asked for help getting internships and moving from studies to working life. They also hoped for more language studies. In these matters, we are already making a change for the better. Many of you would like more guests from working life and alumni stories. These are all very reasonable wishes and they will be passed on.”
Best regards,
Maija Kranni
The Student Union of Häme University of Applied Sciences, quality and feedback
Kerron hieman enemmän konkreettisista kehitysehdotuksista, joita opiskelijat nostivat esiin. Alumnitoimintaa kaivattiin myös YRLI:n yksikössä lisää – opiskelijat haluavat kuulla tosielämän esimerkkejä, mihin HAMK:sta valmistuneet opiskelijat ovat sijoittuneet työelämässä. Näitä on jonkin verran nähtävillä koulun nettisivuilla, mutta se ei riitä. Toinen esimerkki koskee koulutuksen kansainvälisyyttä. Jo toista kertaa opiskelijat toivoivat, että suomen- ja englanninkielisen liiketalouden koulutusohjelman yhteistyö olisi syvempää. Palautteissa tuotiin esiin kaksi asiaa: suomenkielinen koulutusohjelma ei ole tarpeeksi kansainvälinen ja englanninkieliset opiskelijat eivät opi riittävää suomen kielen taitoa opintojensa aikana. Yhteistyö ratkaisisi parhaimmillaan molemmat ongelmat. Win – win.
Yksikön johtaja Ulla Bard tiivistää:
”Kirjoitin paljon muistiinpanoja palautteestanne. Liiketalous toivoi lisää moduulitarjontaa, muotoilussa puhututti moduulien työmäärä ja ahotointi. Esiin nousi tilanteita, joissa vaihtoon lähteminen on hidastanut opintoja – näin se ei saa missään tapauksessa olla. Muotoiluun on tulossa kokonainen opintokokonaisuus englanniksi, joka toivottavasti osaltaan lisää koulutuksen kansainvälisyyttä. International Business pyysi apua työ- ja harjoittelupaikkojen saamiseen etenkin vieraskielisille opiskelijoille sekä tarjontaa kielten opiskeluun. Tässä onkin jo tapahtumassa muutosta parempaan suuntaan. Monet teistä toivoivat lisää vieraita työelämästä sekä alumnien tarinoita. Nämä ovat kaikki erittäin kohtuullisia toiveita ja näitä tullaan viemään eteenpäin koulutukseen.”
Terkuin
Maija Kranni
Hämeen ammattikorkeakoulun opiskelijakunta, laatu ja palaute
//
On Monday, November 26, as the first snow fell to Hämeenlinna HAMK rectors gathered to hear student feedback from the students of School of Entrepreneurship and Business (YRLI). Usually YRLI-students have been very critical and solution-oriented in their feedback – and this year, too, they gave many development ideas.
There were some clear development areas in all degree programs, which the rectors and the management of the School promised to pay attention to. One of the general concerns was that the students did not know how their feedback influences the development of education. Giving feedback from feedback is easier said than done, but it is of utmost importance to the meaningfulness of the feedback. I am trying to solve this problem myself by writing these blogposts.
I will tell you a bit more about some concrete development proposals raised by the students: More alumni activities are needed in the School of Entrepreneurship and Business. Students want to hear real-world examples of where HAMK alumni have started their careers after graduating. These stories from alumni are somewhat visible on HAMK website, but that's not enough.
Another development proposal is about the internationality of education. For the second time, students hoped that co-operation between the Finnish Business Administration Degree and English International Business Degree would be deeper. Two issues were highlighted in the feedback: the Finnish degree program is not international enough and English-speaking students do not learn enough Finnish language skills during their studies. At its best, cooperation would solve both problems. That’s win - win.
Head of Unit Ulla Bard summarizes:
“I wrote a lot of notes on your feedback. Business Administration Degree hoped for more module supply, while students in Design Degree gave feedback on the workload of modules and recognition of prior studies (RPL). There have been situations in which exchange studies have slowed down the studies - so it should in no way be. There will be a study module completely in English for Design students, which hopefully will develop internationality of the education. International Business students, especially those who don’t speak Finnish, asked for help getting internships and moving from studies to working life. They also hoped for more language studies. In these matters, we are already making a change for the better. Many of you would like more guests from working life and alumni stories. These are all very reasonable wishes and they will be passed on.”
Best regards,
Maija Kranni
The Student Union of Häme University of Applied Sciences, quality and feedback
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti