tiistai 27. marraskuuta 2018

Hyvinvointiosaamisen yksikön rehtorin kuuleminen

Perjantaina 23.11. rehtorit suuntasivat huomionsa hyvinvointiosaamisen yksikön opiskelijoihin ja heidän antamaansa palautteeseen. En itse päässyt valitettavasti paikalle edustamaan opiskelijakuntaa, mutta saamani muistion perusteella moni asia on mennyt myös HYOS:n yksikössä eteenpäin. Toisaalta esiin nousi monia samoja ongelmakohtia kuin aikaisempina vuosina.

Koulutuksen kehittämispäällikkö Pirjo Kuisma luonnehti rehtorin opiskelijakuulemista hyvinvointiosaamisen yksikön kaikkien aikojen parhaaksi. Ottaen huomioon, että kuulemisia on järjestetty HAMK:n alkuajoilta lähtien, tuo on isosti sanottu. Muistio mukailee Pirjon väitettä. Opiskelijat antoivat negatiivista palautetta hyvin vähän ja jos antoivat, oli se pääosin ratkaisukeskeistä ja sisälsi kehitysehdotuksen. 

Opiskelijaedustajat saavat rehtorin kuulemisista ongelmaparsakaali-haalarimerkin, joka kuuluu opiskelijakunnan palautevihannespalapeliin.
Jottei tämä postaus olisi pelkkää pinnallista analyysiä, mennään jälleen käytännön tasolle. Ikuisuushaasteita ja ainaisia kehityskohteita ovat esimerkiksi tiedonkulku yksikön sisällä ja moduulien entistä opiskelijalähtöisempi suunnittelu. Niihin ei voi panostaa liikaa ja niistä tulee palautetta kaikkien yksiköiden kuulemisissa joka vuosi. Toisaalta moduuleista annettiin aikeisempaa huomattavasti parempaa palautetta ja edellisestä vuodesta oli havaittavissa selkeää kehityskulkua esimerkiksi verkko-opintojen sekä luentotallenteiden suhteen.

Yksikön johdossa on hiljattain aloittanut Leena Lampinen. Leenan yhteenveto kuulemisesta oli seuraavanlainen: ”Kaikki annettu palaute huomioidaan koulutuksen kehittämisessä. Moduulien suunnitteluun tulee kiinnittää huomiota, sekavuuden tunnetta ei saa olla. Moduulien kuormittavuutta on saatu tasattua, mutta tähän tulee kiinnittää huomiota myös jatkossa. Harjoittelut tullaan hakemaan myös jatkossa Jobiilin kautta, siihen liittyvät haasteet ovat tiedossa. Labrat ja simulaatiot ovat tykättyjä, niistä pidetään kiinni.”

Koulutuksen kehittäminen saadun kritiikin perusteella on ensisijaisen tärkeää, jotta opiskelu pysyy mielekkäänä ja koulutus laadukkaana. Huomionarvoista on kuitenkin myös positiivinen palaute, jonka avulla saadaan vahvistettua koulutuksen hyviä ominaisuuksia ja turvattua hyvien käytänteiden jatkuminen.

Kuulemisiin!

Maija

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti