keskiviikko 21. marraskuuta 2018

Rehtorin opiskelijakuuleminen: biotalouden yksikkö


Biotalouden yksikön opiskelijat kokoontuivat tiistaina 20.11.2018 Lepaalle kehittämään koulutusta yhdessä rehtoraatin kanssa. Palautetta annettiin hyväksi havaituista aiheista, kuten moduuliopiskelusta, verkkototeutuksista, opintojen kansainvälisyydestä sekä työelämäyhteistyöstä. Opiskelijoita oli saapunut jälleen paikalle sankoin joukoin mukanaan mahtavia kehitysehdotuksia.



Keskustelu sujui hyvässä hengessä, mutta napakkaakin kritiikkiä annettiin. Itse olin mukana kuulemisessa toista kertaa opiskelijakunnan edustajana ja oli ilo jälleen huomata, kuinka paljon koulutus biotalouden yksikössä on kehittynyt opiskelijoilta saadun palautteen perusteella. Jotta laatutyö ei olisi pelkkä hassu sana, tuon tänä vuonna esiin konkreettisia esimerkkejä jokaisen yksikön kehityksestä.

Kahtena aikaisempana vuonna maaseutuelinkeinojen opiskelijat toivoivat lisää moduulitarjontaa ja vuodenajanvaihtelun parempaa huomioimista moduulien suunnittelussa. Tänä vuonna tuli positiivista palautetta siitä, että on useampia moduuleja mistä valita ja esimerkiksi syksyisin pystyy opiskelemaan moduulia etänä töiden ohella. Toisena konkreettisena esimerkkinä voisin tuoda esille, että luentojen nauhoitukset ja äänitteet ovat menneet eteenpäin lähes kaikissa biotalouden yksikön koulutusohjelmissa. Biotalous on luentotallenteissa HAMKin lippulaiva ja toimivia käytänteitä suositellaan kopioitaviksi muidenkin yksiköiden opetukseen yhä enenevissä määrin.

Yksikön johtaja Mona-Anitta Riihimäki tiivisti palautetilaisuuden näin: ”Johdan työssäni koulutuspäälliköitä ja teen heidän kanssaan päivittäin töitä paremman koulutuksen eteen. Se, mitä nostitte esille, vaikeatkin asiat, eivät onneksi tulleet yllätyksenä. Monet asiat ovat jo menossa eteenpäin, mutta haasteita riittää. Sustainable bioeconomy -moduuli tullaan räjäyttämään, insinöörimatematiikkaa yhtenäistetään ja alumnitoiminta otetaan laajemmin käyttöön. Verkko-opetuksella pyritään säästämään resursseja, joita suunnataan lähiopetukseen.  Erinomaista palautetta, suurkiitos kun tulitte paikalle.”

Palautetta käsitellään yksikön sisällä yhdessä koulutuspäälliköiden kanssa, jotka vievät palautetta edelleen opetushenkilöstölle. HAMKia kehitetään opiskelija keskiössä, josta itse opiskelijoiden edunvalvojana en voisi olla enemmän ylpeä.

Terkuin
Maija Kranni
Opiskelijakunta HAMKO, laatu ja palaute

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti