Torstaina 22.11. kuultiin yhdessä
rehtoraatin kanssa ammatillisen opettajakorkeakoulun ja ylempää ammattikorkeakoulututkintoa suorittavien opiskelijoiden kuulumisia. Opiskelijakuntatoimijana oli todella
mielenkiintoista jo toista kertaa päästä kuulemaan hieman erilaisten koulutusten
palautetta.
Aiemmista vuosista poiketen AOKK:n rehtorin kuuleminen järjestettiin saadun palautteen vuoksi etäyhteydellä. Tämän ansiosta saimme aiempaa enemmän ja entistä napakampaa palautetta. Palaute oli jälleen todella positiivista, josta voi ehkä päätellä, että HAMK järjestää todella laadukasta ammatillista opettajankorkeakoulusta. Eräs opiskelija antoi seuraavanlaista palautetta: ”Ohjaavalle opettajalle tullut palaute ei ole hyvää. Se on kiitettävää. Ohjaava opettaja ottaa palautetta vastaan ihailtavalla ammattitaidolla ja kehittää koulutusta kunnianhimoisesti opiskelijoiden palautteen perusteella.” Muuta ei voi opetushenkilökunnalta pyytää, eikä vähempään pidä tyytyä.
Kansainvälisyyden lisääminen
ammatillisessa opettajakorkeakoulutuksessa nousi palautteissa esille jo toista
kertaa peräkkäin. Yksikön johtaja Seija Mahlamäki-Kultanen vastaa saatuun palautteeseen:
”Lähtötilanne ammatillisen opettajakorkeakoulutuksen suunnittelun osalta on ollut erityisen haastava. Koulutuksessa on tehty paljon töitä, että opettajat tuntevat läpikotaisin ammatillisen koulutuksen reformin tuomat uudistukset. Opo-koulutuksessa puolestaan kiristynyt kilpailutilanne aiheutti huolta. Korkeakouluista opiskelemaan tuleville ennakkohuolet olivat lievempiä.
”Lähtötilanne ammatillisen opettajakorkeakoulutuksen suunnittelun osalta on ollut erityisen haastava. Koulutuksessa on tehty paljon töitä, että opettajat tuntevat läpikotaisin ammatillisen koulutuksen reformin tuomat uudistukset. Opo-koulutuksessa puolestaan kiristynyt kilpailutilanne aiheutti huolta. Korkeakouluista opiskelemaan tuleville ennakkohuolet olivat lievempiä.
Kaiken tämän jälkeen annettu palaute
tuntui rakentavalta ja hyvältä. Nostitte esille tärkeitä asioita.
Kansainvälisyyden lisääminen on selvä pohdinnan paikka - mitä se tarkoittaa
käytännössä opiskeluun integroituna. Maahanmuuttoon liittyvää osaamista täytyy
painottaa muuttuvan toimintaympäristön myötä. Työn alla on säännöllinen
kansainvälinen opintojakso, jossa olisi mukana samaa koulutusta suorittavia
kansainvälisiä opiskelijoita. Moodlesta on tullut paljon palautetta ja sen
jäsentelyyn täytyy kiinnittää huomiota. Työelämäyhteistyötä täytyy lisätä
esimerkiksi ulkopuolisten asiantuntijoiden verkkoluentojen avulla. Välitön
palautteen antaminen on opiskelijoiden oikeus ja kannustan käyttämään sitä
oikeutta aktiivisesti myös jatkossa.”
Myös YAMK-opiskelijoita kuultiin etänä, ja tänä syksynä ensimmäistä kertaa omana ryhmänään, erikseen AMK-tutkintoa suorittavista opiskelijoista. HAMK
järjestää muun muassa älykkäiden palveluiden, rakentamisen ja liiketoiminnan
kehittämisen YAMK-koulutusta. Palautteissa nousi esiin esimerkiksi se, että sanallista
arviointia tehtävistä kaivataan enemmän. Samoin opinnäytetyön tekemiseen
kaivataan tukea heti prosessin alussa. Päällekkäiset sähköiset järjestelmät
aiheuttavat harmaita hiuksia myös ylemmällä korkeakouluasteella, ja tämä on selkeä
kehityskohde koko HAMKissa.
Yksiköiden johtajat olivat yhtä mieltä
siitä, että saatu palaute oli erinomaista ja sitä on ilo viedä eteenpäin.
Teknologiaosaamisen yksikön johtaja Lassi Martikainen oli iloinen kuullessaan,
että älykkäät palvelut uutena ohjelmana on startannut hyvin ja siihen ollaan
tyytyväisiä. Yrittäjyys ja liiketoimintaosaamisen yksikön johtaja Ulla Bard
puolestaan kehui tullutta palautetta parhaimmaksi ikinä.
Jatketaan kuulemisia!
Terkuin, Maija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti