perjantai 23. marraskuuta 2018

Rehtorin kuuleminen: ammatillinen opettajakorkeakoulu ja YAMK


Torstaina 22.11. kuultiin yhdessä rehtoraatin kanssa ammatillisen opettajakorkeakoulun ja ylempää ammattikorkeakoulututkintoa suorittavien opiskelijoiden kuulumisia. Opiskelijakuntatoimijana oli todella mielenkiintoista jo toista kertaa päästä kuulemaan hieman erilaisten koulutusten palautetta.

Oikealta: Maija HAMKOsta, rehtori Pertti Puusaari, vararehtori Heidi Ahokallio-Leppälä, koulutuksen kehittämispäällikkö Pirjo Kuisma, kiinteistöpäällikkö Tuomas Salonen, talous- ja hallintojohtaja Johanna Närhi, AOKK:n yksikön johtaja Seija Mahlamäki-Kultanen ja vararehtori Janne Salminen.

Aiemmista vuosista poiketen AOKK:n rehtorin kuuleminen järjestettiin saadun palautteen vuoksi etäyhteydellä. Tämän ansiosta saimme aiempaa enemmän ja entistä napakampaa palautetta. Palaute oli jälleen todella positiivista, josta voi ehkä päätellä, että HAMK järjestää todella laadukasta ammatillista opettajankorkeakoulusta. Eräs opiskelija antoi seuraavanlaista palautetta: ”Ohjaavalle opettajalle tullut palaute ei ole hyvää. Se on kiitettävää. Ohjaava opettaja ottaa palautetta vastaan ihailtavalla ammattitaidolla ja kehittää koulutusta kunnianhimoisesti opiskelijoiden palautteen perusteella.” Muuta ei voi opetushenkilökunnalta pyytää, eikä vähempään pidä tyytyä.

Kansainvälisyyden lisääminen ammatillisessa opettajakorkeakoulutuksessa nousi palautteissa esille jo toista kertaa peräkkäin. Yksikön johtaja Seija Mahlamäki-Kultanen vastaa saatuun palautteeseen:

”Lähtötilanne ammatillisen opettajakorkeakoulutuksen suunnittelun osalta on ollut erityisen haastava. Koulutuksessa on tehty paljon töitä, että opettajat tuntevat läpikotaisin ammatillisen koulutuksen reformin tuomat uudistukset. Opo-koulutuksessa puolestaan kiristynyt kilpailutilanne aiheutti huolta. Korkeakouluista opiskelemaan tuleville ennakkohuolet olivat lievempiä.

Kaiken tämän jälkeen annettu palaute tuntui rakentavalta ja hyvältä. Nostitte esille tärkeitä asioita. Kansainvälisyyden lisääminen on selvä pohdinnan paikka - mitä se tarkoittaa käytännössä opiskeluun integroituna. Maahanmuuttoon liittyvää osaamista täytyy painottaa muuttuvan toimintaympäristön myötä. Työn alla on säännöllinen kansainvälinen opintojakso, jossa olisi mukana samaa koulutusta suorittavia kansainvälisiä opiskelijoita. Moodlesta on tullut paljon palautetta ja sen jäsentelyyn täytyy kiinnittää huomiota. Työelämäyhteistyötä täytyy lisätä esimerkiksi ulkopuolisten asiantuntijoiden verkkoluentojen avulla. Välitön palautteen antaminen on opiskelijoiden oikeus ja kannustan käyttämään sitä oikeutta aktiivisesti myös jatkossa.”

Myös YAMK-opiskelijoita kuultiin etänä, ja tänä syksynä ensimmäistä kertaa omana ryhmänään, erikseen AMK-tutkintoa suorittavista opiskelijoista. HAMK järjestää muun muassa älykkäiden palveluiden, rakentamisen ja liiketoiminnan kehittämisen YAMK-koulutusta. Palautteissa nousi esiin esimerkiksi se, että sanallista arviointia tehtävistä kaivataan enemmän. Samoin opinnäytetyön tekemiseen kaivataan tukea heti prosessin alussa. Päällekkäiset sähköiset järjestelmät aiheuttavat harmaita hiuksia myös ylemmällä korkeakouluasteella, ja tämä on selkeä kehityskohde koko HAMKissa.

Yksiköiden johtajat olivat yhtä mieltä siitä, että saatu palaute oli erinomaista ja sitä on ilo viedä eteenpäin. Teknologiaosaamisen yksikön johtaja Lassi Martikainen oli iloinen kuullessaan, että älykkäät palvelut uutena ohjelmana on startannut hyvin ja siihen ollaan tyytyväisiä. Yrittäjyys ja liiketoimintaosaamisen yksikön johtaja Ulla Bard puolestaan kehui tullutta palautetta parhaimmaksi ikinä.

Jatketaan kuulemisia!

Terkuin, Maija

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti